Pohdi millaisia verkkoyhteistyön haasteita tähän mennessä on oman ryhmäsi työskentelyssä tullut esille?

Ryhmätyöskentelyssämme ei haasteita ole juuri tullut vastaan. Sähköpostilla asioista sopiminen on onnistunut sujuvasti. Lähinnä joillakin on välillä ollut muita kiireitä, joidenka takia Veku-työskentelylle ei ole jäänyt paljoa aikaa, ja valitsemamme tarkastelun aihe, MSN Messenger, ei itselleni ole tuttu, joten antini aiheen suhteen ei ole ollut erikoisen runsasta, mutta koska muut ryhmäläiseni tuntevat sovelluksen niin hyvin, ei tästäkään ole koitunut suurempia ongelmia.

Mikäli sinulla on omakohtaisia kokemuksia muista verkkoyhteistyötapauksista, kerro millaisiin haasteisiin niissä törmäsitte?

Pelinteko-kurssin ryhmätyöskentelyssä kerran tapasimme virtuaalisesti chatissa, ja ongelmaksi muodostui, miten näyttää graafista tietoa. Onneksi joku meistä oli tutustunut jollain nuorten nettisivulla sellaiseen usean pelaajan ”arvaa mitä olen piirtämässä”-peliin, jota meidän sitten onnistui käyttämään ”virtuaalisena liitutauluna”.

Millaisia ajatuksia sinussa heräsi, katsoessasi "Creative Commons" videopätkää? Tuliko sinulle vakuuttunut olo yhteistyön tekemisestä ilman riskiä?

Videon perusteella idea "jaetusta copyrightista" kuullosti ihan hyvältä, tosin tuli mieleen sellainen, että hankkivatkohan sitten tuhannet "Matti Meikäläistet" tuota CC:tä amatöörimäisille tuotoksilleen, koska he kuvittelevat, että heidän hienoja teoksiaan haluaa jaetusti käyttää koko loppumaailma? Eli jos jossakin on lista kaikista CC-tuotoksista, niin paljonko siitä on sitten tarpeetonta tavaraa jota kukaan ulkopuolinen ei oikeasti halua käyttää? Kuvittelisin, että "yhteistyön tekeminen ilman riskiä" voidaan saavuttaa CC:llä, kunhan kaikki osapuolet ymmärtävät, mitä CC-sopimuksessa sanotaan niin, ettei jälkeenpäin joku CC-sopimuksen tehnyt sitten hoksaa, että joku muu tekee miljardivoittoja hänen teoksensa avulla, koska hän sattui alle minuutin pohdinnan tuloksena laittamaan rastin "muut voivat käyttää tuotettasi kaupallisiin tarkoituksiin"-ruutuun. Tällaisia asioita ajatellen CC:n mainoslauseet tyyliin "se on helppoa! ilmaista! vie alle minuutin!" eivät välttämättä ole kovin mielekkäitä, mutta jos asiaan on tarpeeksi perehtynyt, niin CC on varmasti käyttökelpoinen.